22 Kasım 2016 Salı

Tüyap İstanbul Kitap Fuarı 2016

Neden böyle bir başlık açtım? 
Neden bu konuda yazma ihtiyacı duydum? 
Bir sürü "neden" sorusu sorulabilir bu başlıkla alakalı olarak. Öncelikle bunları cevaplandırayım. 

Ben bir süredir İletişim Yayınlarında stajyer olarak çalıştığım için ve bu işe başlamamın ana sebebi fuarda çalışmak olduğu için bu başlığı açmasam, anlatmasam olmazdı. Eksik kalırdı. Benim için İletişim Yayınları bir çeşit haftanın iki günü kapısını çaldığım yeni bir ev haline gelmişti. Fazlasıyla benimsemiştim. Benzer hisleri fuardaki stant için de yaşayacağımı bilmiyordum tabii...
Fuarda çalışmanın bıraktığı inanılmaz yorgunluğun yanında ben başta İletişim ailesinden tanımadığım insanlar olmak üzere birçok yeni insanla tanıştım. İyi ki de tanıştım. Bazıları fuara geldiklerinde zaten tanışmak istediğim youtube'da ve instagram'da kitap sayfaları olan insanlardı. Bazıları ise ayak üstü tanışıp lafladığım, kanımın hemen kaynadığı insanlardı. Her ne olursa olsun fuar bana inanılmaz yorgunluklarla, tarifi zor mutluluklarla, yeni insanlarla ve bolca kitapla geri döndü.
Bu insanlardan özellikle bu yazıya denk gelen insanların bileceği -ya da keşfetmek isteyebileceği- baldanberi, saklamakabı, gallifrey kitapçısı ve en sürprizli olan tanışmalarımdan biri tozlubavul vardı. Bunlar tanıştığım, vakit geçirdiğim insanlardan sadece bazıları. Diğer adlarını anamadığım ancak tanışmaktan çokça memnun olduğum insanlar, sizlerle de iyi ki benim için en özel fuarda bir araya gelebildik. Yazıyı "İyi ki tanıştım" başlığından öte kitap alışverişleriyle ve bazı eleştirilerle devam ettirmektan yanayım. 
                                 
            Alışverişlerim
Öncelikle çalışıyor oluşuma rağmen, hafta içi izin alarak yayınevleri arasında koşturmak suretiyle pek çok standa uğradım. (O arada da lafladığım insanlar oldu tabii.) Biraz da kitaplardan bahsedeyim.


Kitaplarla ilgili uzun uzun hangi kitabı neden seçtim, nasıl sohbetler sonucu aldım yazarsam buraya gereğinden uzun bir yazı girmiş olacağımı fark ettim. Bu yüzden yalnızca fotoğrafları ekleme ve okunmama ihtimaline karşı isimlerini yazmaya karar verdim. Okudukça yorumlayacağım, yorumlarken de mutlaka kitabı almama sebep olan hikayeden bahsedeceğim. 

1) Devekuşuna Mektuplar-1- Önce İnsan/ Haldun Taner
2) Filler Sultan ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca/ Yaşar Kemal
3) Kiracı/ Javier Cercas
4) Arayışlar/ Lou Andreas-Salome
5) Yazı ve Yorum/ Roland Barthes (Metis Seçkileri 3)
6) Mülksüzler/ Ursula K. Le Guin
7) İle/ Oruç Aruoba
8) Eşit Haklar/ Terry Pratchett 
9) Fantastik Işık/ Terry Pratchett
10) Büyünün Rengi/ Terry Pratchett
11) Atları Bağlayın Geceyi Burada Geçireceğiz/ Melisa Kesmez
12) Tiffany'de Kahvaltı/ Truman Capote
13) Kitap Evi/ Enis Batur
14) Belgelerim/ Alejandro Zambra
15) Nefret, Arkadaşlık, Flört, Aşk, Evlilik/ Alice Munro
16) Asılacak Kadın/ Pınar Kür
17) Anathem/ Neal Stephenson
18) Nietzsche Ağladığında/ Irvin D. Yalom 
19) Locke Lamora'nın Yalanları/ Scott Lynch
20) Zaman Makinesi/  H. G. Wells
21) Cesur Yeni Dünya/ Aldous Huxley
22) Çizgili Pijamalı Çocuk/ John Boyne
(Canavarın Çağrısı yakın bir arkadaşım için hediyeydi.)
23) Sinemayı Seven Adam/ Mithat Alam
24) Don Kişot'tan Bugüne Roman/ Jale Parla
25) Meyhane/ Emile Zola
26) Ölü Canlar/ Gogol
27) Bel-Ami/ Maupassant
28) Gece Kelebeği/ Haydar Karakaş 
29) Kendine Ait Bir Oda/ Virginia Woolf 
30) Tante Rosa/ Sevgi Soysal
31) Eleştiri ve Hakikat/ Roland Barthes
32) Çürümenin Kitabı/ E. M. Cioran
33 Göçmüş Kediler Bahçesi/ Bilge Karasu

Sonuçta bir blog yazarı olarak detaylı bir şekilde kısa sürede aldığım kitapları alma hikayemi sizlere anlatma ve konularından bahsetme imkanım yoktu. Bu yüzden kitapları listelemeyi ve bir çeşit fuar seçimlerimi gösterebilmeyi tercih ettim. 

Fotoğraftaki kitaplar dışında bana fuar boyunca tanıştığım en tatlı insanlardan biri olan Kübra(baldanberi'den), bir kitap hediye etti. Beni aşırı mutlu eden bir kitap oldu. İçerisinde harika çizimler ve Nazım Hikmet'in birbirinden güzel üç şiiri var. Durup durup tekrar incelemeye doyamadığım bir kitap oldu şimdiden. Tekrar çok teşekkür ederim, Kübra :*







           Eleştirilerim

Fuara okuyucu kimliğinden öte stantların arkasındaki satıcı kimliğiyle yerleştiğinde her şey değişiyormuş. Öncelikle upuzun saatler ayakta kalmanın yanında tuvalete gitmenin bile hızlandığı, yemeğini yemek için beklemen gerektiği bir ortamda bulunuyorsun fuar boyunca. Ancak en büyük sorunlar bunlar değil elbette, daha büyük sorun bilinçsiz okuyucunun sayısında. Bu eleştirileri küçük yaştakilerden ziyade tahmini on beş ile altmış yaş arası fuar ziyaretçileri için yapacağım. 
Öncelikle kitap fuarları ücretli giriş yapılan bir yer ve böyle bir yere geliyorsa bir kişi bunun amacı kitapların bulunduğu bir atmosferi solumak, indirimlerden yararlanmak, imza günlerini, söyleşileri yakalamak olmalı. Bunların hiçbiri için değil de yalnızca kitap almak için geldiğini varsayalım bir kişinin; bu kişi öncelikle kitap fuarlarında her kitabın her stantta yer almayacağını bilmeli. Yani "yayınevi" kavramından haberdar olmalı, sonrası zaten kolay. 
Her kişi için olmadığını belirterek yine eleştireceğim bir nokta da, araştırılması ama yanlış verilerle gelinmesi. Örneğin, Orhan Pamuk kitapları bir dönem İletişim Yayınlarından çıkıyordu fakat sonrasında Yapı Kredi Yayınlarına geçiş yaptı. Bu noktada insanlar araştırıp geliyor fakat bana gösterdiği görsel eski kapaklı bir Orhan Pamuk kitabı oluyor, haliyle orada da İletişim Yayınları yazıyor.

O noktada ülkece doğru araştırma yapmamızın, üşengeçlikten sıyrılmamızın ve özellikle büyük çoğunluğun sahip olduğu son model telefonların ve hemen hepimizin sahip olduğu internet paketlerini verimli amaçlar uğruna kullanmamızı temenni ediyorum. Çünkü taktir edersiniz ki, stantlarda çalışanların üzerinde çok fazla sorumluluk var -bu benim dışımda da böyle- ve fuar alanlarında danışma adında bir merci mevcut. Lütfen, her çalışanın test kitaplarının nerede satıldığını, tuvaletin nerede bulunduğunu, kafeteryaya nasıl gidebileceğinizi bilmek zorunda olmadığını hatırlayın. Karşınızdakiler sizler gibi insan, robot değil. 
Bir de doğru kaynaklardan, doğru bilgiler edinerek alışverişinize başlayın. Başka türlüsü hem fazladan zaman harcamanıza hem de yorulmanıza ve insanları yormanıza sebep olur. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder